Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Cea de-a treia ediție a FESTIVALULUI ANTIC TOMIS 2014 a ajuns la final

Premiere 109

Redescoperirea istoriei a fost piesa centrală a celor trei zile de festival. Prin ateliere de arte şi meşteşuguri antice, cercetașii au deprins cunoștințe despre înaintașii lor.
Festivalul Antic Tomis, este un festival de arheologie experimentală. De la costumele specifice acelei perioade la meșteșugurile principale precum țesutul, olăritul sau fierăritul, am putut vedea pas cu pas viața predecesorilor noștri.
Pe lângă atelierele sus-menționate am mai remarcat standul unde se gătea ca în vremurile antice, la ceaun așezat pe foc, standul de tir cu arcul unde vizitatorii au avut ocazia să tragă la țintă alături de alți participanți, precum și standuri dedicate războiului, cu scuturi, costume de luptă din piele împletită și coifuri maiestuoase, unde se susțineau mici lupte cu vizitatorii, în special cu copiii. Pe lângă standurile care prezentau meșteșuguri nu au lipsit câteva prezentări de produse hand-made din piele (sandale, brățări) sau dulciuri diverse și produse de patiserie. Contracost, o doamnă olar oferea ocazia copiilor să producă la roată propria cană de lut pe care cei mici, încântați, o puteau lua acasă.

Premiere 012Puncte de atracție au fost și uliul și vulturul unui get, care tare ar mai fi vrut să zboare în înaltul cerului și să-și dibuiască prada, care nu ar mai fi avut scăpare. Cea mai emoționantă imagine din tabăra dacă a fost cea în care o femeie, într-o duioasă și greu de descris ipostază maternă, își alăpta pruncul, învăluit într-o bucată de pânză, pe care mama și-o petrecuse după gât, pentru confortul ei și al puiului de dac. Pe creștetul micuțului era așezat semnul distinctiv al rasei sale, un pileus minuscul și cafeniu. Mai încolo, dacii bărboși, cu priviri agere și demne, își ascuțeau pumnalele de luptă (sica) sau își cârpeau armurile din zale.
În ultimele două zile, toți copii din tabără au văzut teatru antic cu păpuși. După demonstraţiile de luptă, dacii şi romanii au mărşăluit prin staţiunea Mamaia, unde nu au fost lipsiţi de peripeţii. Soldaţii cu armurile lor grele şi înarmaţi au fost obligaţi să meargă o porţiune de drum pe întuneric, conduși de regina Tomiris, îmbrăcată veșminte albe. Dacii și romanii, dar şi regina Tomiris au fost admirați și fotografiați de mulțimea care i-a însoțit până în piațeta Cazino.
Per ansamblu, festivalul a fost original. Am apreciat cel mai mult fierarii și cei care găteau pentru că am înțeles ce făceau și am putut vedea produsul final. Este un festival educativ, costumațiile sunt extraordinar de frumoase și consider ideea de organizare a unui asemenea festival deosebit de ingenioasă şi pe viitor.
Festivalul Antic Tomis a fost asemenea unui muzeu viu, cu exponate care îți răspund la întrebări și care îți arată produsul muncii lor.
În ultima zi a festivalului, în jurul orei 13.00, flacăra cetății Tomis, aprinsă simbolic în parcul Tăbăcărie, a fost stinsă de Regina Tomiris.
Efortul participanților la cea de-a III-a ediție a Festivalului Antic Tomis a fost răsplătit, de regina Tomiris, întruchipată de președintele Asociației Litoral – Delta Dunării, Corina Martin. Au primit diplome și medalii reprezentând simbolul antic al Constanței, șarpele Glykon: asociaţiile de reconstituire istorică Terra Dacica Aeterna din Cluj-Napoca și filiala din Constanța, Lupii Apoulonului, Legiunea a XIII-a Gemina Apulum, Gladiatorii – Ludus Apoulensis, Danais, România – Dacia Casa Noastră. Premii și mulțumiri speciale au primit și bulgarii de la Legiunea IIII-a Scythica și cei de la Yambol, precum și voluntarii de la Cercetașii Marini.
Corina Martin a adresat mulțumiri speciale și co-organizatorului festivalului, Primăria Municipiului Constanța, reprezentată de directorul Direcției Organizare Evenimente, Petrică Munteanu. Corina Martin, a ținut să-i mulțumească și celui care a făcut ca Festivalul Antic Tomis să existe, în 2012. „Îi mulțumesc Consiliului Județean Constanța. Îi mulțumesc lui Nicușor Daniel Constantinescu, pentru că a fost a doua persoană care a crezut în acest festival, pentru că a sprijinit financiar acest festival, prin CJC. Nu ar fi existat Festivalul Antic Tomis dacă nu era sprijinul din primul an”, a spus Corina Martin. La rândul său, reprezentantul Primăriei Petrică Munteanu, a menționat că aceste evenimente vor fi făcute „mai bine, mai frumoase, în fiecare an”.

Premiere 605
Tomiris a promis încă de anul trecut că noi Cetatea Tomis Constanţa va avea propria filială Terra Dacică Aeterna, avem şi noi dacii noştrii, avem şi noi romanii noştrii şi de acum înainte în toate evenimentele Cetăţii şi ale oraşului, ei vor fi alături de noi„, a declarat Corina Martin la înmânarea diplomelor.

Premiere 845
De asemenea, Corina Martin a primit din partea „Familiei Tomiris” o plachetă și un buchet de flori în semn de mulţumire şi preţuire pentru organizarea, desfăşurarea Festivalului Antic Tomis 2014 şi pentru pasiunea pe care o întruchipează pe regina Tomiris, simbol al vitejiei, onoarei şi gloriei vechii cetăţi Tomis. O altă surpriză a avut-o şi Ovidiu Oprea care promovează cu pasiune şi dragoste, alături de Corina Martin turismul românesc, iar prietenii l-au răsplătit pentru eforturile depuse cu un trofeu pentru fotografiile frumoase realizate pe toată perioada festivalului.
Ultima seară a Festivalului Antic Tomis a fost dedicată teatrului interpretat de studenții de la Facultatea de Arte a Universității “Ovidius” din Constanţa. Tragedia antică Electra, scrisă de Sofocle a fost pusă în scenă în Parcul Tăbăcărie, în aplauzele a sute de constănțeni și turiști.

Premiera si Petrecere 1034
Electra este marcată de ura exagerată faţă de Clitemnestra şi de dorinţa arzătoare de răzbunare a tatălui, care, ne sugerează autorul, sunt generate de sentimentul datoriei şi dreptăţii ca elemente ale unei personalităţi individualizate, nu ca trăsături-clişee ale conceperii eroului tragic. În opera lui Sofocle pietatea, iubirea şi tandreţea feminină sunt trăsături care, alături de ură şi răzbunare, creează o personalitate antinomică.
Aici elementul principal al reprezentării personajului Electra îl constituie suferinţa prin care eroul depăşeşte condiţia umană, acceptând sacrificiul care implică şi dorinţa de răzbunare ca necesitate a restabilirii echilibrului tulburat al universului, chiar dacă se impune şi comiterea hybris-ului. La Eschil, contrar concepţiei lui Sofocle, eroul tragic învaţă prin suferinţă, iar Euripide lărgeşte aria reprezentării literare a acestui sentiment, dându-i noi dimensiuni în cadrul dezvoltării tematice. În piesa lui Euripide, personajul principal reprezintă nucleul dinamic al dramei, Electra fiind marcată de o intensă suferinţă determinată de nelegiuirea comisă împotriva tatălui ei, o nelegiuire care trebuie pedepsită pentru că s-au încălcat legile umane. Electra loveşte în Clitemnestra alături de Oreste, ura provocând cruzimea acţiunilor eroinei (e o perspectivă tematică nouă). Atât aceste inovaţii în desfăşurarea acţiunii, cât şi deznodământul fericit al piesei (Oreste este achitat de Areopag, iar Electra se căsătoreşte cu Pilade şi pleacă în Focida), sau chiar şi faptul că acţiunea se desfăşoară departe de Argos, relevă ideea că Euripide, fiind al treilea care scrie despre Electra, a reuşit să transpună subiectul mitic în tragedie cu o libertate artistică surprinzătoare.
Descrierea acestor aspecte în cazul mitului Electrei este revelatorie pentru o abordare comparatistă a actualizării mitului în diferite opere aparţinând dramaturgiei antice şi moderne. Baza acţiunii dramatice nu este altceva decât mitul şi tradiţia mitologică, doar că, datorită statutului lor de creatori de ficţiune, mitul se umanizează şi dobândeşte dimensiuni noi în funcţie de sensibilitatea şi viziunea specifică fiecărui autor aparte.
Din distribuţia piesei de teatru au facut parte: Electra – Dana Cojan; Clitemnestra – Daniela Hanţiu; Chrysotemis – Ana-Maria Ştefan; Oreste – Alexandru Medveghi; Egist – Ionuţ Dulgheriu şi Pedagogul – Ilie Părău. Spectacolul a fost realizat de Daniela Hanţiu iar costumele de Liliana Cornilă.

Premiere

Foto: Mirela Iordan

După piesa de teatru antic, Corina Martin a oferit diplome de merit presei, dintre cei mai inimoşi dintre cei din presa Constanţa, s-a numărat Lumea Presei şi inimosul voluntar de la Asociaţia Litoral – Delta Dunării şi AmFostAcolo.ro, Ovidiu Oprea.
A fost evenimentul care a încheiat cea de-a treia ediție a Festivalului Antic Tomis.

Cauti un rulment si nu il gasesti? Te ajutam noi - www.rulmentistoc.com

Sending
User Review
5 (2 votes)

Mai multe știri despre:

S-ar putea sa-ţi mai placă şi...

0 comentarii la “Cea de-a treia ediție a FESTIVALULUI ANTIC TOMIS 2014 a ajuns la final”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITĂȚI

Ne gasesti si pe Facebook

AUTO

CULTURĂ

TEATRU

RELIGIE

POLITICĂ

SOCIAL

CINEMA

JUSTIȚIE

Închiriere Apartament de LUX

ABONARE LA ȘTIRI

Numele (obligatoriu)

Adresa de email (obligatoriu)

PARTENERI